2.1 Hardware

 

2.1.1) De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.

Voor zowel studie, werk als privé maak ik gebruik van een laptop. Ik weet hoe de laptop werkt en hoe ik deze aan kan sluiten op een televisie of digibord. Binnen de school zijn er in de lokalen beamers aanwezig, digiborden en smartborden. Ik ben in staat met al deze 3 verschillende middelen te werken. 

Zelfgemaakte foto's stuur ik over het algemeen via de mail naar mijzelf en zet ze vervolgens op de computer, ook doe ik dit wel eens met een kabel of via bluetooth. 

In de klas maak ik af en toe gebruik van kahoot tijdens de lessen. 

 

2.2 Software

2.2.1 De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.

Wanneer mijn laptop of mobiele telefoon updates vereist, ben ik in staat deze uit te voeren. Ik heb al een aantal keren en nieuwe laptop gekocht en hier zelf software, zoals bijvoorbeeld het office pakket op gezet. In de afbeeldingen hieronder is te zien dat ik mijn documenten, op zowel mijn harde schijf als in de mail, in mapjes heb gezet zodat alles makkelijk is terug te vinden. Ik weet hoe ik een mapje kan maken/verwijderen en hoe ik bestanden in deze mappen moet plaatsen. Ook heb ik een google drive account waarin ik documenten bewaar.

 

 

2.2.2 De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.

Ik heb een google drive account waar ik documenten bewaar. Via de google drive kan ik bestanden delen met anderen. Onderstaande link is een gedeeld document van mijn google drive:

https://drive.google.com/open?id=1rNhElLOLs4C0FLETQto4bPlESjwoLeEe 

Ik beschik over een skype account en ben in staat gesprekken te voeren via Skype. Voor de begeleiding van p-taak 4 heb ik via skype overlegd met mijn begeleider en hebben we ook via skype bestanden gedeeld.

Op Facebook ben ik lid van de leraar wiskunde pagina. Op deze pagina worden o.a. lesideeen en bestanden gedeeld. Ook wordt er regelmatig gediscussieerd, vragen gesteld en informatie gedeeld. 

https://www.facebook.com/groups/Leraarwiskunde/ 

 

digitaal rijbewijs
PDF – 344,5 KB 123 downloads

2.2.3 De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.

Tijdens de cursus digitaal rijbewijs heb ik leren omgaan met standaard kantoortoepassingen. 

 

2.2.4 De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.

In mijn lessen maak ik geregeld gebruik van powerpoints die te zien zijn op het smartbord/digibord. Tijdens de les maak ik m.b.v het smartbord aantekeningen bij de powerpoint, zodat ik deze later in de digitale leeromgeving van de leerlingen kan plaatsen. 

 

2GT Hoofdstuk 6.7
PowerPoint – 881,6 KB 118 downloads
Intranet
Afbeelding – 118,9 KB 136 downloads
It's Learning
Afbeelding – 94,8 KB 120 downloads
Magister 5
Afbeelding – 130,3 KB 134 downloads
Magister 6
Afbeelding – 99,3 KB 121 downloads

2.2.5 De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.

Het bijhouden van cijfers en aanwezigheid van leerlingen doe ik met Magister, ik kan zowel werken met Magister 5 als Magister 6. Ook zet ik hierin het huiswerk en toetsen van de leerlingen weg. Via It's learning deel ik belangrijke documenten met leerlingen, kunnen zij de antwoorden vinden en kan ik beschikken over digitaal lesmateriaal. Zaken als adreswijzigingen, aanvraag voor verlof vraag ik aan via regelen en weten op het intranet van de school. 

 

2.2.6 De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.

 

Tijdens de les maak ik gebruik van het digitale lesmateriaal wat bij de methode aanwezig is, leerlingen kunnen via het leerlingmateriaal online oefeningen maken. 

Tijdens de algemene lessen, waar de leerlingen met een vak naar keuze bezig zijn, maken de leerlingen gebruik van de wrts app.

Verder heb ik nog weinig gebruik gemaakt van mobiele apps, hier kan ik mij de komende jaren nog wel meer in verdiepen en meer toe gaan passen in mijn lessen. Ik denk namelijk dat het gebruik hiervan een positieve bijdrage heeft aan het plezier wat de leerlingen ervaren en leerlingen dus ook makkelijker/sneller leren.

 

2.2.7 De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.

Voor het vak rekenen heb ik een filmpje gemaakt en deze gedeeld via google drive, zie link bij 2.2.2. Voor het maken en publiceren van deze website/online portfolio heb ik bovenstaande vaardigheden gebruikt. 

Ik weet hoe ik papieren bestanden kan digitaliseren door ze in te scannen. Zo heb ik afgelopen jaar de uitwerkingen van de methode ingescand en via It's learning voor de leerlingen digitaal beschikbaar gesteld.

voor werkplekleren 4 heb ik een filmpje gemaakt en bewerkt.

 

2.2.8 De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.

Vorig schooljaar heb ik een cursus bettermarks gevolgd. Dit is een digitale wiskunde methode voor de onderbouw van het vmbo, havo en vwo. De methode maakt gebruik van online materiaal gecombineerd met uitwerkingen op papier. 

De jaren dat ik werkzaam ben geweest bij het speciaal onderwijs, en later ook bij het vmbo bb en kb heb ik gewerkt met digitale examens. Eerst heb ik gewerkt met het programma examentrainer en vervolgens met Facet. Beide programma's nemen digitale toetsen af.

https://oefenen.facet.onl

Ook ben ik bekend met de digitale/online toetsen van de methode getal en ruimte.

 

2.3 Storingen

2.3.1 De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.

De school beschikt over een afdeling ict, hier heb ik het telefoonnummer van, bij ict-problemen weet ik waar ik terecht. Wanneer mijn computer/digibord/smartbord niet werkt controleer ik altijd eerst of alle kabels op de juiste wijze aangesloten zitten. Ook het opnieuw opstarten van alle apparatuur wil af en toe nog wel eens helpen. Wanneer ik problemen heb met het digibord of smartbord staat er op het intranet handleidingen van de verschillende borden die binnen de school gebruikt worden. Hiermee ben ik in staat de meest voorkomende kleine storingen zelf op te lossen. Ook het zoeken op internet naar het hoe op te lossen van storingen wil nog weleens uitkomst bieden. Over het algemeen lukt het mij om zelf storingen en problemen op te lossen, wanneer dit niet lukt weet ik de juiste mensen hiervoor te benaderen. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb